Alat-alat CoRT

piano

KEMAHIRAN BERFIKIR Alat CoRT 1


Pengenalan

• Edward de Bono yang dilahirkan di Malta, sebuah negara kepulauan di Laut Mediterranean
• Berkelulusan D.Phil. Perubatan dari Universiti Oxford serta Ph.D. dari Universiti Cambridge
• Program CoRT juga dikenali sebagai Cognitive Research Trust

v Bahagian-bahagian CoRT :

CoRT 1: keluasan persepsi
• CoRT 2: organisasi proses berfikir
• CoRT 3: interaksi, argumen, pemikiran kritis
• CoRT 4: pemikiran kreatif
• CoRT 5: maklumat dan perasaan
• CoRT 6: tindakan Bahagian-bahagian CoRT :


v Tujuh teknik asas CoRT 1

Jadual tujuh teknik asas CoRT 1:

Komponen CoRT 1
Tujuan berfikir
Kaedah & langkah
Contoh tajuk perbincangan
1
PMI . Plus,Minus,Interestin g. Baik, Buruk, Menarik
Meluaskan fikiran tentang sesuatu situasi. Elakkan reaksi beremosi. Mengembangkan idea
P: senaraikan semua yg baik M: senaraikan semua yang buruk
I: senaraikan semua yg menarik
Apakah keputusan atau penilaian tentang tajuk yg dikaji?
1. Komputer menggantikan guru dalam sekolah
2. Kereta direka supaya boleh terbang semasa jalan raya sesak
3. Sains diajar di luar bilik darjah
2
CAF ( consider all factors)
Meninjau semua aspek situasi dengan lengkap dan menyeluruh. Elakkan terlupa faktor yang penting.
Senaraikan semua faktor yang berkaitan. Pertimbangkan setiap faktor. Apakah keputusan selepas pertimbangan sewajar dibuat?
1. Apakah kegiatan kokurikulum yang anda ingin ikuti?
2. Apakah hadiah yang sesuai untuk hari jadi bapa anda?
3
C & S ( consequence & sequel)
Menjangka apa yg akan berlaku selepas sesuatu cadangan dijalankan. Meramal kesan dan akibat bagi keputusan tersebut.
Apakah cadangan berkenaan boleh berjaya? Apakah risiko yang mungkin dihadapi? Apakah kesan serta merta, jangka panjang dan pendek? Adakah cadangan berkenaan baik?
1. Buku teks dihapuskan di sekolah 2. Latihan setiap pelajar dibuat melalui hubungan komputer dengan guru (on-line)
4
AGO ( Aims, Goals, Objectives )
Sentiasa menumpukan perhatian terhadap tujuan asal supaya matlamat tercapai. Elakkan perkara yang tidak berkenaan
Apakah AGO rancangan? Adakah tindakan terkeluar daripada AGO? Bagaimana pastikan AGO dapat dicapai?
1. Apakah AGO hidup anda? 2. Apakah AGO mengadakan sekolah satu sesi?
5
FIP ( First, Important, Prioriti )
Mengambil kira perkara-perkara yg penting. Menentukan prioriti. Elakkan perkara yg tidak patut diutamakan.
Apakah perkaraperkara yg pentng? Antara perkara-perkara ini, yang mana paling penting? Apakah prioriti yang diperlukan tindakan segera?
1. FIP semasa memilih pasangan hidup.
2. Apakah strategi pengajaran pembelajaran sejarah yg paling baik?
6
APC ( Alternatives, Possibilities, Choices )
Memikirkan beberapa perkara dengan serentak. Menentukan pilihan yg terbaik. Elakkan pemikiran sehala sahaja.
Apakah cara-cara yg berlainan utk menyelesaikan masalah ini? Apakah baik buruk cadangan tersebut? Yang manakah cadangan yg paling baik?
1. Bagaimana memilih ketua kumpulan sedangkan ahli-ahli masih tidak mengenali antara satu sama lain.
2. Peperiksaan dihapuskan. Cari APC.
7
OPV ( Other People’s Views )
Mengambil kira pandangan orang lain sebelum membuat keputusan. Elakkan membuat keputusan yang terlalu memfokuskan diri.
Apakah idea diri akan mempengaruhi orang lain? Bagaimana orang lain memandang idea anda? adakah idea anda bernas dan harus dijadikan tindakan?
1. Semua kegiatan sosial dihentikan selepas 9 malam. 2. Rancangan TV dari luar negeri diharamkan.
3. Gaji guru harus melebihi gaji pegawai kerajaan yang lain sebanyak 50%.


ALAT-ALAT CORT IV (PEMIKIRAN KREATIF)
Berfikir Kreatif

Kemahiran Berfikir Secara Kreatif ialah kecekapan atau keupayaan menggunakan minda untuk menjana dan menghasilkan idea yang tidak terhad, pelbagai, baru, asli, luar biasa, provokatif, mencabar, mudah ubah, dan dapat dikembangkan kepada idea yang lebih luas dan terbuka.
• Pemikiran kreatif berfungsi memperluas dan memperkembang daya imaginasi inovasi dan kreativiti untuk mendapatkan idea yang banyak, pelbagai dan baru.
Komponen CORT IV

1. Ya , Tidak , Po
2. Batu Loncatan (Stepping Stone )
3. Input Rawak ( Random Input )
4. Cabaran Konsep
5. Idea Dominan
6. Takrifkan Masalah
7. Singkirkan Kecacatan
8. Kombinasi
9. Keperluan
10. Penilaian

YA ,TIDAK , PO (YES, NO & PO)
PO ( Supposition/Andaian) (Hypothesis/Idea belum dibuktikan-diguna  untuk merangsang fikiran)
·        Kalau sesuatu benar atau betul, kata “Ya”
·        Kalau sesuatu salah atau palsu, kata “Tidak”
·        Kalau anda menganggap sesuatu sebagai idea, khayalan atau cadangan kreatif, kata “PO”

BATU LONCATAN (STEPPING STONE)
·        Idea yang berani dijadikan sebagai batu loncatan unutk mendapat idea (kreatif) yang baru.
·        *PO : kedua-dua pelajar mesti memenangi acara baling gasing.
·        Idea ini mungkin kedengaran bodoh, tetapi boleh menjadi batu loncatan untuk idea kreatif: bahagikan acara kepada dua pusingan. Maka kedua-dua pelajar boleh menang.

INPUT LAWAK (RANDOM INPUT)
·        Mengaitkan dua perkara yang tidak berkaitan secara rawak untuk mencetus idea-idea baru.
·        “Buku PO durian”
Buku dicipta supaya mempunyai pangsa seperti durian. Setiap bab disimpan dalam pangsa berasingan. Keluarkan pangsa buku untuk dibaca. Simpan kembali bab dalam Pangsa selepas membaca.
CABARAN CONCEPT (CONCEPT CHALLENGE)
·        Memilih satu konsep, cabar konsep itu untuk memastikan sama ada hanya satu cara untuk membuat sesuatu. Apakah cara-cara alternatif?
·        Konsep: “Teksi berjalan mengikut bilangan pemandu yang ditetapkan”
·        Alternatif: Teksi menunggu penumpang cukup dan berjalan apabila penumpang cukup.

IDEA DOMINAN (dominant idea)
·        Dalam sesuatu situasi, terdapat satu idea dominan (paling mustahak). Elakkan daripada idea-idea ini dan mencari idea-idea baru
·        Idea dominan bagi sesuatu kursus: amali
·        Hapuskan amali, terapkan nilai-nilai murni dan banyakkan dorongan serta cadangan untuk mencapai kejayaan dalam kursus tersebut.

TAKRIFKAN MASALAH (DEFINE THE PROBLEM)
·        Takrifkan masalah dengan tepat
·        Masalah ‘Hidup di asrama banyak gangguan emosi’
·        Penyelesaian: sesi kaunseling dengan pelajar yang mengalami masalah emosi

SINGKIRKAN KECACATAN (REMOVE FAULTS)
·        Kenal pasti semua kecacatan yang ada lalu singkirkan kecacatan-kecatatan berkenaan.
·        Kecacatan: Masalah guru yang lambat atau tidak masuk mengajar di dalam kelas
·        Penyelesaian: Guru besar membuat mesyuarat dan menasihati guru supaya jangan ponteng waktu mengajar.

KOMBINASI (COMBINATION)
·        Gabungkan beberapa perkara menjadi sesuatu yang bernilai tambah
·        Gabungan idea kuih dan sambal daging : kuih cara berlauk

KEPERLUAN (REQUIREMENTS) 
·        Mengenal pasti semua keperluan situasi supaya idea yang dibentuk menepati keperluan-keperluan berkenaan.
·        Keperluan pelajar yang berpindah sekolah: bergaul dengan rakan-rakan baru, menyesuaikan diri dengan keadaan sekolah baru, bertanya guru tentang sukatan pembelajaran yang sudah lepas.

PENILAIAN (evolution)
·        Menilai sama ada idea tersebut boleh dilaksanakan atau tidak, sama ada keperluan yang ada dipenuhi dan apa kelemahannya
·        Untuk mengatasi buta IT, ‘KELAS KOMPUTER’ dijalankan kerana menepati keperluan.
·        Keperluan: zaman berteknologi tinggi, negara semakin maju, melahirkan rakyat yang celik IT.


Comments

  1. Emperor Casino: How to Become a Casino Successive
    Learn 제왕카지노 how to become a casino deccasino successful by playing your favorite slot machines, including the latest online slots and jackpot games. Rating: 4 메리트 카지노 고객센터 · ‎4 reviews

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PENGURUSAN GRAFIK

Pengenalan Alat-alat Berfikir